Tuesday, March 4, 2008

Ado Cerito Sikit Di Kuala Pilah

Di Kuala Pilah, adalah menjadi lumrah kebanyakan di antara kita tidak dipanggil dengan nama kita yang sebenarnya. Gelaran dan nama timangan semenjak kecil sudah lekat dan menjadi sebati sehinggalah kita mati. Ada kalanya gelaran ini tiada langsung kaitannya dengan nama kita seperti seseorang yang saya kenali bernama Suri tetapi lebih dikenali dengan nama 34 (bukan tiga-puloh-empat tetapi ”three-four”). Nama-nama seperti along, angah, alang, atih, acik, dan abong adalah biasa (common), sehinggakan menjadi sukar untuk membezakan siapa di antara mereka yang kita bicarakan. Maka timbullah nama tambahan (seringkali melambangkan kampung asal mereka seperti nama-nama bangsawan perancis) kepada nama-nama ini seperti Alang Rock Gentam dan Aboi Parit.

Di sini ingin saya bercerita tentang se-seorang bernama Angah. Memang terlalu ramai orang bernama angah, atau umumnya disebut ”ongah” di Kuala Pilah ini. Di antara mereka yang sangat dikenali dan dihormati adalah Kak Ngah (Tan Sri Napsiah Omar), Ongah Md Zin (Pengerusi JKKK Kg Beting) dan Ongah Akob. Mungkin ado ramai lagi

Tetapi angah yang saya ingin ceritakan ini bukanlah seorang yang terkenal kerana jasa-jasa terhadap masyarakat di sekeliling beliau. Angah yang ingin saya ceritakan ini adalah seorang yang ”tak tau dibuek elok orang” (ungrateful lot). Tabiat buruknya yang tidak berubah-ubah, walaupun ramai di kalangan masyarakat telah membantu, menunjukkan seolah-olah tuhan telah mengurniakannya dengan kecacatan (handicap) yang sedemikan rupa sejak azali lagi.

Suatu ketika dahulu, saya kerap membantu abang saudara di dalam urusan di pejabat beliau. Apabila tiba waktu makan tengahari, Angah sering mengunjungi pejabatnya. Apa guna mengunjungi pejabat orang pada watu makan tengahari? Sudah tentu tiada urusan yang dapat dilaksanakan kerana semua pekerja sudah keluar untuk makan. Kegiatan beliau ini berulang hampir setiap hari. Pernah saya menyuruh beliau datang lebih awal atau berjumpa sahaja dengan sesiapa yang berkenaan di tapak kerja (site). Setelah lebih seminggu berlalu, saya utarakan perkara ini kepada pekerja-pekarja di pejabat itu. Rupa-rupanya, beliau sengaja datang pada waktu makan tengah dengan harapan untuk meminjam (meminjam tetapi tanpa memberitahu atau memberitahu setelah mengambil atau setelah orang lain bertanya) atau lebih jelas ”mengambil” perkakas dan peralatan kerja-kerja pembinaan. Tabiat ini menjadi-jadi kerana tiada lagi kontraktor di Kuala Pilah yang sudi meminjamkan peralatan kepada beliau kerana peralatan yang dipinjamkan seringkali dipulangkan dengan keadaan rosak yang teruk (tanpa dibaiki) dan ada kalanya tidak dipulangkan langsung. Di antara barang-barang dari pejabat tersebut yang telah beliau jahanamkan adalah pump air yang baru dimiliki.

Bukan setakat itu cerita tentang angah ini, namun beliau tidak serik-serik juga. Ada juga cerita tentang permasalahan kewangannya sehinggakan rumah beliau telah diselamatkan dari meja lelongan oleh kontraktor lain. Saya juga ada terdengar cakap-cakap tentang pembelian minyak kenderaan/jentera dengan jumlah terkumpul sehingga beribu-ribu ringgit yang masih tidak terjelas dan seterusnya menjejaskan pengusaha stesen minyak tersebut. Tiada sesiapa yang mengambil tindakan terhadap beliau. Seolah-olah masyarakat di Kuala Pilah telah mengampunkan dosa-dosa beliau. Namun beliau masih tidak sedar-sedar betapa orang-orang melayu di Kuala Pilah begitu baik terhadap beliau.

Kini, sambil mengikuti rombongan calon BN (di peringkat lain) dalam aktiviti berkempen, beliau begitu aktif membuat tohamahan tentang orang lain (calon BN) sedangkan beliau sendiri begitu penuh dengan keburukan. Adakah beliau ingin mati dalam keadaan sedemikian? Sudahlah. Sedarlah. Perbaiki diri anda sebelum anda membuat tohmahan terhadap orang lain.

Saya sudah jelak dengan kehadiran anda di Kuala Pilah ini. Apa tidaknya. Setiap kali saya bertemu anda (selalunya secara tidak sengaja), tiada yang elok keluar dari mulut anda yang sampai ke telinga saya. Adakah anda begitu sempurna? Mengkritik adalah untuk menjadikan sesuatu itu lebih baik. Manakala anda hanya ingin membuat tohmahan semata-mata untuk menjatuhkan seseorang yang tidak memberi manfaat kepada diri anda. Tetapi anehnya anda pernah mengaku bersaudara dengan orang yang anda tohmahkan.

Saya tidak sampai hati untuk mencerca anda di khalayak ramai kerana mengenangkan keakraban kedua-dua orang tua anda dengan ibu dan ayah saya dan juga saudara mara anda yang lain. Tetapi saya tidak lagi boleh berdiam diri kerana perangai anda sudah melampau batas.

1 comment:

Anonymous said...

Cerita Harga Barang Di Negeri Selangor di bawah pemerintahan PKR.

Semalam saya singgah beli makanan di kedai di Kota Damasara,saya menjangkakan harga makanan akan turun berikutan kejayaan PKR dan Gerombolan menawan Selangor tetapi nasi kososng dan seekor ikan kembung goreng berharga RM 4.00,ditambah lagi dengan tol yang masih dikutip di tol Damansara,parking kereta di Kelana Jaya dan harga minyak masih sama dengan negeri negeri di bawah BN.BILA LAGI HARGA BARANG AKAN DITURUNKAN OLEH PKR DAN GEROMBOLANNYA?.