Sunday, March 2, 2008

Gunting Dalam Lipatan

Rata-rata, di dalam aktiviti berkempen, sama ada melalui ceramah mahupun melalui penulisan blog, adalah menjadi agenda penyokong-penyokong kerajaan, sama ada calon itu sendiri, penceramah jemputan ataupun penulis blog, mengutarakan isu berkaitain dengan kemajuan dan pembangunan yang dilaksanakan oleh kerajaan BN. Bila diamati, ini adalah satu strategi yang tak lapuk dek hujan dan tak lekang dek panas. Ia mudah di garap oleh masyarakat dan kesahihannya juga amat jelas dan jarang dipertikaikan.

Jika ada pihak yang mempertikaikannya, sepatutnya mereka adalah dari pembangkang atau mereka yang tidak senang dengan kerajaan BN. Namun, mereka juga tidak sewenang-wenang menyangkal isu begini. Jika mereka mempertikaikannya, bukanlah kerana kemajuan atau pembangunan itu sendiri. Apa yang sering mereka utarakan adalah isu-isu di sebalik tabir berkaitan dengan kemajuan/pembangunan yang dianjurkan oleh kerajaan BN, yang pada pandangan mereka harus diketahui oleh rakyat jelata. Apapun cerita sebalik tabir ini, sama ada rasuah atau nepotism yang mungkin ada sedikit kebenarannya, namun mereka tetap tidak menidakkan kebaikan yang dibawa melalui kemajuan dan pembangunan ini. Jika mereka memerintahpun, nepotism tetap akan berlaku, begitu juga rasuah.

Bacalah tulisan-tulisan mereka melalui blog atau risalah yang diedarkan. Adakah mereka mengatakan pembinaan KLIA itu tidak memberi manfaat? Mereka pernah mengatakan bahawa pembinaaa Putrajaya adalah satu pembaziran tetapi adakah mereka menyangkal kebaikan yang terwujud akibat pembangunan Putrajaya itu. Apa yang kita lihat di sini hanyalah kritikan terhadap ”means” di dalam pencapaian matlamat. Mereka tidak membantah matlamat yang dicapai. Ini amat jelas sekali. Kalau ada isu-isu lain, ia amatlah remeh sekali. Saya akan bicarakannya dalam rencana akan datang.

Jika pembangkang begitu kritis terhadap kerja baik yang dilakukan oleh kerhajaan BN, ia adalah satu elemen yang boleh diterima kerana mereka adalah PEMBANGKANG. Tetapi apa yang menyedihkan adalah terdapatnya ”penyokong-penyokong” kerajaan BN (saya membuat andaian bahawa jika seseorang itu adalah ahli parti komponen yang memerintah dan memegang jawatan dalam parti, ia dikira penyokong kerajaan) yang secara terang-terang menidakkan kemajuan yang dilaksanakan oleh BN melalui wakil-wakil rakyat yang terpilih.

Yang peliknya, tohmahan yang mereka lemparkan terhadap calon-calon tertentu bukan hanya timbul semasa pilihanraya ini, malah telah bermula semenjak HARI PERTAMA calon tersebut memikul jawatan wakil rakyat pada penggal yang lepas. Sebagai ahli parti komponen yang berkaliber (kononnya), apakah faedah yang beliau perolehi apabila membuat tohmahan seperti ”YB tu tak pornah buek apo-apo”, ”YB tu tak guno”, ”Kalau tak disobabkan den, masalah tu tak selosai. Den lah yang menyolosaikannyo”

Kenapa anda tidak menjadi wakil rakyat jika anda boleh lakukan itu semua?

Dalam tempoh yang sudah agak lama, siapakah di antara wakil rakyat di kawasan Kuala Pilah yang telah berjaya mendapat perhatian Pak Lah dan telah membuatkan Pak Lah mengunjungi kawasan beliau sebanyak dua kali dalam sehari. Bukankah itu menunjukkan beliau telah membuat kerja. Masalah air yang telah begitu lama menghantui kawasan beliau (bahagian pendalaman) telah beliau diselesaikan dengan begitu baik sekali. Masalah pengambil-alihan tanah di dalam projek peningkatan/pembaikan jalanraya yang telah lama tergendala, semenjak sebelum beliau menjadi wakil rakyat lagi, telah beliau seselaikan dengan cepat dan saksama. Malah beliau telah begitu banyak meyelesaikan masalah yang DITINGGALKAN oleh wakil rakyat terdahulu. Andakah ini yang anda katakan bahawa beliau tidak buek apo-apo.

Yang jelas adalah anda tidak puas hati dengan apa yang telah dilaksanakan oleh wakil rakyat tersebut. Anda hanya tahu mencemuh sedangkan anda sendiri tidak membawa manfaat kepada parti anda. Ingin saya cadangkan agar anda disingkirkan oleh parti untuk selama-lamanya. Masyarakat melayu, terutama sekali di Kuala Pilah tidak perlukan orang seperti anda.

No comments: