Wednesday, February 27, 2008

ADUN Digugurkan - Tindakan TEPAT

Tindakan Pengerusi BN Negeri menggugurkan kedua-dua bekas ADUN iaitu Norhayati (DUN Pilah) dan Ibrahim (DUN Seri Menanti) adalah sangat tepat dan merupakan satu amaran awal yang menyatakan ”Jika anda tidak melaksanakan tugas dengan cemerlang – out you go”.

Usia atau muka lama (veteran) bukan lah faktor penting tetapi kredibiliti, prestasi (performance) dan relevance adalah kayu pengukor yang akan menentukan kedudukan wakil rakyat masa kini.

Selama 2 penggal Norhayati menduduki kerusi DUN Pilah, tiada perkara ”significant” yang telah dianjurkan oleh beliau apatah lagi membangunkan sosio-ekonomi masyarakat DUN Pilah. Malah, pada penggal yang terakhir, beliau telah di lantik menjadi Exco Pembangunan Wanita dan Masyarakat, namun masih tiada yang significant yang telah beliau laksanakan di DUN Pilah.

Apa yang membingungkan, isu-isu mudah seperti pembaik-pulihan Dewan Orang Ramai Kg Jawa (bukan sekadar balairaya besar) pun tidak dapat beliau selesaikan.dalam tempoh 4 tahun setelah beliau dilantik semula menjadi ADUN Pilah. Setiap kali isu ini diutarakan, jawapan yang diberikan oleh pejabat beliau adalah ”Tiada peruntukan”. Setelah sudah lebih empat tahun dewan tersebut rosak, iaitu sebelum pilihanraya 2004 lagi, adakah hanya itu sahaja tindakan yang beliau mampu berikan? Jelas sekali beliau tidak menjalankan tugas sebagai seorang wakil rakyat - membela nasib rakyat dan membawa pembangunan kepada rakyat.

Kampung ayah saya terletak kira-kira 1 km dari Seri Menanti. Pada waktu kecil dahulu, saya bersama saudara-mara sering berjalan kaki ke Seri Menanti untuk menyaksikan karnival sambutan Keputeraan DYMM Yang Di Pertuan Besar. Seri Menanti adalah Pekan Di Raja dan ia begitu dekat di hati saya. Seringkali kita lihat, bila sahaja Tourism Malaysia ataupun Kementerian Pelancongan Malaysia membuat promosi pelancongan, sama ada di dalam atau luar negara, mercu tanda Seri Menanti menjadi icon pelancongan negara. Setaip kali sahabat-sahabat dari luar Negeri Sembilan datang mengunjungi Kuala Pilah akan saya bawa bersiar ke Seri Menanti dan melihat mercu tanda ini. Mereka sangat kagum akan keindahan dan keunikannya yang begitu ”majestic”, dan majoriti tidak mengetahui bahawa ia terletak dalam Daerah Kuala Pilah. Apa yang saya maksudkan ialah Istana Lama Seri Menanti yang kini telah dijadikan Muzium DiRaja dan dibuka kepada orang ramai.

Apa yang hendak saya utarakan ialah, Seri Menanti mempunyai ciri-ciri tarikan pelancongan yang WORLD CLASS. Tetapi malangnya tiada usaha yang dilakukan untuk memertabatkan kewujudannya. Bukan sahaja Istana Lama tersebut, malah sejarah penempatan Seri Menanti sebagai pusat pemerintahan beraja dan juga Adat Perpatih itu sendiri, jika dimajukan adalah satu keunikan yang tiada tolok bandingnya di negara ini. Di sinilah wakil rakyat memainkan peranan yang sangat penting. Wakil rakyat harus melihat potensi ini dan membuat perancangan untuk memajukannya. Malangnya ini tidak berlaku. Program homestay di Seri Menanti telah lama mati (seolah-olah tidak pernah wujud), sedangkan ia merupakan satu daripada ”tools” untuk memajukan Seri Menanti sebagai destinasi pelancongan utama di Negeri Sembilan. Nampaknya pusat kebudayaan di Terachi juga mengalami nasib yang serupa.

Persoalannya, apakah yang telah dilakukan oleh wakil rakyat Seri Menanti? Adakah beliau terlalu sibuk sehinggakan tidak melihat semua ini? Atau beliau tidak berupaya melihat potensi Seri Menanti serta tidak berupaya membuat perancangan untuk kawasan Seri Menanti? Jika beginilah rupanya wakil rakyat yang dipilih, beliau seharusnya telah digugurkan empat tahun yang lalu. Masyarakat perlukan wakil rakyat yang berwawasan dan berupaya membuat perancangan serta membawa pembangunan sosio-ekonomi.

Wakil rakyat adalah penggerak masyarakat!

Kepada wakil rakyat Seri Menanti yang baru – marilah kita berbincang. Terlalu banyak yang boleh anda lakukan di kawasan DUN Seri Menanti yang akan memberi manfaat kepada SEMUA pihak.

No comments: