Thursday, February 28, 2008

Sambungan Kisah Dewan Kg Jawa

Lewat malam semalam, sambil minum teh di warung berdekatan Taman Waja, di persekitaran Kg Jawa, saya sempat berbual dengan seseorang tentang aktiviti Bilik Gerakan Barisan Nasional dan juga Bilik Gerakan Parti Keadilan yang terletak tidak jauh antara satu sama lain. Entah macam mana, isu Dewan Kg Jawa timbul dalam perbualan kami.

Dengan beria-ia pemuda tersebut mengesahkan bahawa beliau adalah di antara ramai pemuda dan remaja lain yang telah bermain futsal di dalam dewan tersebut dan menyebabkan kerosakan yang teramat teruk kepada bahagian dalam dewan, terutama sekali bahagian siling, pada hari permainan tersebut.

Jadi, memang benarlah apa yang saya telah dengar selama ini.

Beberapa tahun yang lalu, ada cakap-cakap yang mengatakan bahawa atas desakan Wakil Rakyat DUN Pilah, Pengerusi JKKK Kg Jawa TERPAKSA membenarkan satu permainan/perlawanan/pertandingan futsal diadakan dalam dewan tersebut. Umum memang tahu bahawa Penerusi JKKK tidak sehaluan dengan Wakil Rakyat tersebut namun beliau akur atas sebab-sebab yang saya belum pasti (saya akan cuba bongkar).

Apa yang menyedihkan, sebagai seorang Wakil Rakyat, tidakkah anda terfikir bahawa sebuah dewan seperti itu BUKANnya tempat untuk bermain futsal. Futsal bukannya seperti bola jaring. Di manakah letaknya kewarasan fikiran & rasional anda? Perhaps, you only know how to play netball. Apakah akan terjadi kepada rakyat jika masih lagi terdapat wakil rakyat sebegini?

Semenjak dari peristiwa itu, setiap kali diajukan kepada pejabat wakil rakyat untuk membaik pulih dewan tersebut, jawapan yang sering diterima adalah ”Tiada Peruntukan”. Yang peliknya, selama empat tahun, tidak mungkin tiada peruntukan dapat disediakan. Jika peruntukan sebanyak RM15,000 dikumpulkan setiap tahun, sudah pasti akan terkumpul RM60,000 selepas empat tahun. Adakah pejabat wakil rakyat telah benar-benar mengajukan perkara tersebut kepada pihak atasan atau sengaja ingin menutup pekung di dada.

Ekoran daripada peristiwa itu dan mungkin juga pelbagai peristiwa lain (yang belum dapat saya bongkar), Pengerusi JKKK telah meletakkan jawatan. Walaupun beliau bukan manusia sempurna, namun pada pemerhatian saya beliau telah menjalankan tugas sebagai Pengerusi JKKK dengan baik. Jika tidak, sudah pasti beliau tidak memegang dua jawatan penting lain di Kg Jawa; iaitu Pengerusi Jawatankuasa Madrasah Tunku Mukhriz Kg Jawa dan juga Ketua Cawangan UMNO Kg Jawa. Syabas!

No comments: