Sunday, February 24, 2008

Muqaddimah

Sebelum saya mula “bercerita”, biarlah saya bercerita tentang blog ini terlebih dahulu. Blog ini, “Breakfast at Juasseh”, adalah cetusan idea seorang sahabat lama (seorang anak bekas ahli dewan undangan negeri di Kelantan), yang saya kenali semasa di universiti dahulu kala.. Saya memanggilnya Bob (dia lebih dikenali dengan nama Bu di kalangan rakan-rakan yang lain). Beliau adalah ”punching-bag” saya dalam membincangkan isu politik tanah-air. Walaupun kami bukan hard-core political buff, kami amat prihatin tentang politik tanah-air kerana negara Malaysia ini adalah tanah tumpah darah kami; baik-buruknya ia tetap negara kami; jatuh-bangunnya kita semua yang menentukannya. Oleh itu kita harus rasa bertanggung-jawab untuk menentukannya. Bagi kami, rakyat Malaysia yang layak mengundi tetapi tidak mendaftar untuk mengundi atau sudah mendaftar tapi sengaja enggan pergi mengundi adalah rakyat yang angkuh/bongkak dan tidak bertanggung-jawab. Apa jua ideologi politik kita, tidak kira siapa yang kita sokong, sikap ingin mengundi adalah ciri-ciri rakyat bertanggung-jawab dan ”good citizen”.

Berbalik semula kepada blog ini. Blog ini adalah coretan tentang apa yang saya nampak dan dengar di sepanjang pemerhatian ”serious” saya terhadap situasi di Kuala Pilah, terutama sekali tentang isu politik. Pada mulanya, seperti yang dijangkakan oleh Bob, saya hendak menulis dalam bahasa inggeris, tetapi saya menyedari bahawa sasaran saya adalah rakyat Malaysia, tidak kira bangsa, terutama sekali masyarakat di Negeri Sembilan. Saya mahu semua lapisan masyarakat faham tentang apa yang saya coretkan dan tidak memandang blog ini sekadar ”good literature”. Di dalam blog ini, saya juga akan menggunakan loghat/dialek dan bahasa tempatan kerana penggunaannya akan membawa bersama gambaran tentang minda, perasaan dan kebudayaan masyarakat di Kuala Pilah.

Hari ini 24 hb Februari 2008 adalah hari penamaan calon untuk pilihanraya umum ke 12. Saya telah sempat pergi ke tempat penamaan calon di Pejabat Daerah Kuala Pilah untuk mengetahui sendiri calon-calon yang bakal bertanding dalam pilihanraya pada 8hb Mac 2008 nanti. Walaupun Pengerusi BN Negeri telah mengumumkan nama-nama calon, apa sahaja boleh berlaku semasa penamaan calon. Selagi pendaftaran calon tidak selesai, selagi itu lah kita tidak akan betul-betul pasti siapa yang akan bertanding.

Di Daerah Kuala Pilah, ada satu kerusi Parlimen dan 5 kerusi Dewan Undangan Negeri yang menjadi rebutan - Juasseh, Pilah, Senaling, Seri Menanti dan Johol. Nampaknya BN Negeri masih mengekalkan muka lama untuk kerusi parlimen. Walaupun baru sepenggal dalam parlimen (sebelum itu memegang kerusi DUN), bagi saya calon yang dikemukan oleh BN Negeri bukanlah calon terbaik untuk mewakili kawasan parlimen Kuala Pilah. Saya pasti dalam UMNO Bahagian Kuala Pilah ada ahli-ahli lain, walaupun tidak memegang jawatan penting dalam UMNO Bahagian, atau mana-mana peringkat, adalah lebih ”credible” daripada orang yang dicalonkan.

Bagi kerusi DUN pula, terdapat 2 muka baru yang dicalonkan. Syukor ...alhamdulillah Pengerusi BN Negeri menyedari betapa pentingnya TIDAK mengekalkan sebahagian daripada muka-muka lama. Seperti barang-barang makanan di pasaran yang ada tarikh luputnya, ada sesetengah muka lama yang masih berkhidmat pada penggal lalu sudah terlalu lama menjangkau tarikh luput (way beyond expiry date) walaupun dari segi usia masih tidak terlalu tua. Usia bukan kriteria utama tapi ”relevancy” terhadap khidmat yang akan diberikan tidak harus diperlekehkan.

Apapun syabas kepada muka-muka baru. Diharap mereka ini akan dapat memberikan khidmat yang cemerlang.

Kepada muka-muka lama, bila tengok diri anda sendiri di cermin di dalam bilik tidor mewah anda, renunglah lama-lama dan tanya diri anda ”sudahkah saya melaksanakan amanah rakyat dengan cemerlang?”. Jika belum, berubahlah. Anda diberi peluang sekali lagi untuk meningkatkan prestasi anda dan membuktikan kepada BN dan rakyat bahawa anda memeng layak untuk menduduki kerusi tersebut.
Kepada yang telah memberikan khidmat yang cemerlang (walaupun ado yang sibok mengatokan bahawa anda ”tak buek apo-apo”), tahniah! Bravo! Kudos to you. Tak osah di-apek-apek-an cakap-cakap orang yang hanya tahu bercakap tapi pada hakikatnya diri mereka itu sendiri yang kosong. Saya lihat memang ramai orang yang begini di Kuala Pilah. Sesetengahnya pula memegang jawatan di dalam UMNO. Borhonti lah buek kojo-kojo tak elok ni. Orang-orang yang buek kojo dengan elok, kito patut bori sokongan padu. Orang yang tau cakap yo dan tak buek kojo, kito togo, dengan harapan dio akan berubah.

2 comments:

Anonymous said...

TAHNIAH! & "Selamat Berjuang Untuk Anak Bangsa" kepada calon-calon yang bertanding pada PRU-12.

Anonymous said...

TAHNIAH! & "Selamat Berjuang Untuk Anak Bangsa" kepada calon-calon yang bertanding pada PRU-12.